Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Placez ici vos modèles de construction personnelle ou basés sur des kits du commerce: autorails, locomotives, voitures, wagons, etc.

Modérateurs : cgauthey, Modérateur Global

Répondre
Tobias Ljung
Nouveau membre
Nouveau membre
Messages : 4
Enregistré le : 17 avr. 2012 15:09

Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Tobias Ljung »

Hi guys!

Sorry for writing in English, but I thought this project could be of interest to you as it is a French prototype.

I'm preparing a model of a Decauville Mallet Type 8 locomotive. It is based on the locomotive "Kosta",  that ran on the Kosta-Lessebo 600 mm railway line in Sweden (Decauville no 88, built in 1888).

The ready-to-run model will be in 1:45 scale for either 12,0 mm or 12,7 mm gauge, completely in brass with a Faulhauber type motor. It is a small series manufacturing by a company in Bulgaria. Please find a link to the model specification below:
http://ljungz.com/trains/temp/On2_Decau ... cation.pdf

For more details, please contact me directly: tobias (at) ljungz.com

Here is a small film of another model made by the same company, a German Brigade loco in On2:
http://ljungz.com/trains/temp/DFB.wmv
Avatar du membre
mlm
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 5067
Enregistré le : 09 déc. 2006 22:59

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par mlm »

Hello Tobias
Very nice model.

After this first model, is it easy possible to suggest the transformation of the model to realize a French version of the Decauville mallet in 1/43.5 scale and 14mm or16.5 mm gauge......It's the eternal problem with the 0 scale .....1/45or 1/43.5 If its's difficult or too much expensive for the frame may be it's possible for the structure.

Michel MLM
Modifié en dernier par mlm le 21 avr. 2012 10:07, modifié 1 fois.
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
Tobias Ljung
Nouveau membre
Nouveau membre
Messages : 4
Enregistré le : 17 avr. 2012 15:09

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Tobias Ljung »

Hello Michel,

Thanks. I am very happy with the previous models from this manufacturer, so I'm sure "Kosta" will be very nice too!

There is no "French" version planned. Personally I'm not bothered by the difference 1:45 vs 1:43,5, you can hardly see it.

Two pictures from earlier models:
Image
Image

/ Tobias
Avatar du membre
Bernard JUNK
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 2576
Enregistré le : 12 déc. 2006 22:06

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Bernard JUNK »

Je connais cette DFB, car un ami en possède une que j'ai repeinte et patinée. D'origine, elle est à l'écartement de 14 mm, donc je pense qu'il est possible d'avoir la Mallet également en 14 mm.

Image

Je pense effectivement que la différence entre 1/45e et 1/43,5e est acceptable.

Par contre, la Mallet suédoise ne me convient pas. Je serais éventuellement intéressé par un châssis seul afin de me faire le modèle de superstructure que je veux. J'ai déjà commencé à étudier cette Mallet Decauville, j'ai déjà approvisionné les roues avec le bon nombre de rayons et étudié un châssis.



I know this DFB, because a friend have one that I repainted and wheathered. This model is 14 mm gauge, therefore I think that it is possible to have the Mallet also in 14 mm gauge.

I think effectively that the difference between 1/45th and 1/43,5th is acceptable.

But, this Swedish Mallet does not suit to me. I would possibly be interested only in the frame, so I can made the model of superstructure which I want.

I have already begun to study this Mallet Decauville, I have already supplied wheels with the correct number of spokes and studied a frame.
Tobias Ljung
Nouveau membre
Nouveau membre
Messages : 4
Enregistré le : 17 avr. 2012 15:09

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Tobias Ljung »

Hello Bernard,

Nice DFB paintjob  :)

According to my Decauville drawing the wheels have 600 mm diameter and 8 spokes. This is based on a sisterloco to "Kosta", "Lessebo" that is preserved at Mariefred in Sweden.
Image

We had 7 Decauville Mallet locos in Sweden, 3 imported and 4 built on commission in Sweden. Only one is preserved, the above mentioned "Lessebo", which is still in service at the museum railway.


Are there any Decauville Mallet locos kept in France? If yes, at what museum? What drawing did you base your wheels on?
Avatar du membre
mlm
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 5067
Enregistré le : 09 déc. 2006 22:59

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par mlm »

La suggestion de Bernard de ce procurer uniquement le châssis pour y mettre dessus la caisse que l'on souhaite est intéressante. Affaire à  suivre.
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
Avatar du membre
Bruno Duchesne
Membre confirmé
Membre confirmé
Messages : 136
Enregistré le : 18 juil. 2010 20:59

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Bruno Duchesne »

Ah cette Mallet Decauville Exposition Universelle de 1889. Elle en fait tourner des têtes... ;)
Pour ceux que cela intéresse il existe un superbe plan d'époque aux archives du Loiret à Orléans. Il faut au moins 2 tables pour pouvoir le consulter.

Allez juste pour le fun, une vue ( photo de Yves Dreux) de celle de mon paternel qui est au 1/43,5 sur voie de 16,5 ( je sais c'est un sacrilège.... ;D) Construite il y a maintenant une bonne vingtaine d'année elle est toujours alerte.  ;)


Image
Ayez les idées larges....faites de la voie étroite!
Avatar du membre
mlm
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 5067
Enregistré le : 09 déc. 2006 22:59

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par mlm »

Toujours aussi séduisante.
Un 0men con..., confit..., confiné et pour finir déconfit ... !
Avatar du membre
Bernard JUNK
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 2576
Enregistré le : 12 déc. 2006 22:06

Re : Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Bernard JUNK »

[quote="Tobias Ljung"]According to my Decauville drawing the wheels have 600 mm diameter and 8 spokes.
[/quote]

Oui, cette Mallet type "Exposition" a des roues à 8 rayons, tout comme la Péchot-Bourdon. Par contre, la 030T Decauville, ainsi que la Mallet du Maroc ont des roues à 7 rayons.

Yes, this Mallet type "Exposition" (in reference to the World Fair of 1889 in Paris) has wheels with 8 spokes, as the Péchot-Bourdon. But, the 030T Decauville, as well as Mallet of Morocco has wheels with 7 spokes.

[img width=800 height=465]http://www.bernardjunk.fr/2012/decauvil ... sition.jpg[/img]

[quote="Tobias Ljung"].Are there any Decauville Mallet locos kept in France? If yes, at what museum? [/quote]

Hélas non, il n'y a plus de Mallet de ce type en France. La locomotive suédoise est la seule survivante au monde ...

Unfortunately no, there is no anymore Mallet of this type in France. The Swedish locomotive is the only survivor in the world...
wens
Membre confirmé
Membre confirmé
Messages : 65
Enregistré le : 12 janv. 2015 17:15

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par wens »

:Pmoi aussi elle me fait tourner la tête

la mallet Roco est pil poil comme y faut.... hormis les roues...

un jours je vais me la tenter...
rogerfarnworth
Membre confirmé
Membre confirmé
Messages : 265
Enregistré le : 03 mars 2018 16:14

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par rogerfarnworth »

Je viens de voir ces photos, ce sont de beaux modèles.
Avatar du membre
Bernard JUNK
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 2576
Enregistré le : 12 déc. 2006 22:06

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Bernard JUNK »

Au fait, jamais eu de nouvelles de cette Mallet ?
Avatar du membre
Bernard JUNK
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 2576
Enregistré le : 12 déc. 2006 22:06

Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Bernard JUNK »

Je reviens sur ce fil : on n'a jamais su si cette Mallet Decauville a été réalisée finalement ...
Franco Verzetti
Membre contributeur
Membre contributeur
Messages : 2029
Enregistré le : 03 juin 2008 15:59

Re : Re : Decauville Mallet Type 8 in Of / On2

Message par Franco Verzetti »

[quote="Bernard JUNK"]
Je reviens sur ce fil : on n'a jamais su si cette Mallet Decauville a été réalisée finalement ...
[/quote]

Faisons la nous, à ce point la, meme si seulement à l'échelle elle existera ....  ;)  :)
Répondre